Suport al sector de l’automòbil



General Motors deixa de produir el Hummer, símbol del malversament
La crisis de vendes, l'alça del preu de la gasolina i la presió ecologista forcen la retirada del model H1 del tot-terreny als Estats Units.
Eusebio Val, La Vanguardia 14-5-2006.

Contradiccions
(...) el proteccionisme que sembla reaparèixer ara (...) en les mesures llançades per Estats Units [amb la clàusula de ‘buy american’] i França (...) Sarkozy ha anunciat un pla de recolzament del sector automobilístic de 6.600 milions d’euros el qual, segons la comissària europea de Competència (...)”va contra les regles de la competència”(...)
María-Paz López, Los países del G-7 se comprometen a combatir la crisis sin proteccionismo, La Vanguardia 16-02-2009.


Com ha succeït amb la construcció (...) a la indústria automobilística s'arrossega també de fa temps un excés de capacitat de producció que només a Europa és situa al voltant a tres milions d'automòbils anuals.
(...) la producció (...) gràcies a l'estirada d'alguns països com Alemanya, França, Itàlia i Regne Unit, ha suposat un lleuger augment de les exportacions (...).
Els ajuts directes a la compra per part de les Administracions d'aquests països són darrera d'aquest recolzament a la producció.
(...) Els primers en donar l'alarma, al patir les primeres envestides de la crisi, van ser els concessionaris. (...)
En molts casos a més han hagut de fer front a les despeses d'uns estocs imposats pel fabricant per treure endavant les seves xifres de venda. (...) els concessionaris tenen més de 450.000 vehicles emmagatzemats, la qual cosa suposa un cost de 28.500 milions d'euros en pòlisses de crèdit. S'ha perdut ja més de 10.000 llocs de treball i estan a l'aire altres 20.000 "si el Govern no adopta mesures abans de l'estiu".
Fins ara, el Govern ha preparat un Pla d'Integració d'Automoció en el qual es recullen mesures que afecten a cinc ministeris: ajuts al finançament, suport logístic, laborals, foment de la I+D, o impuls del cotxe elèctric, que no han convençut a ningú. "Estan bé, però no són suficients", és el sentit generalitzat al respecte ja que la major part d'aquestes tindran efectes a mig i llarg termini, i des del primer a l'últim reclamen un ajut directe a la demanda com única solució per sortir del clot. Una sol·licitud que fins ara a topat amb l'actitud dels fins fa poc ministre d'Economia Pedro Solbes, tancant a cal i canto les arques de l'Estat a nous plans com el Renove o Prever, d'ajut directe (...).
Amb l'arribada d'Elena Salgado s'han obert noves esperances (...). Un altre dels alleujaments periòdicament sol·licitats és la supressió de l'impost d matriculació, al qual tampoc estan disposats a renunciar les comunitats autònomes.
Ramón Casamayor, Siniestro casi total, El País 26-04-2010.

Es veia venir, però ha calgut salvar-lo
(...) es veia venir i era només qüestió de temps(...) ha arribat el torn del sector de l’automòbil(...) Sarkozy ha posat mans a l’obra [ajuts a les dues grans empreses franceses d’automòbils –Peugeot-Citroën i Renault- per valor d’uns 9.000 milions d’euros] i ha demostrat el poder dels governs per fer i desfer el que els vingui de gust, naturalment amb els diners dels contribuents.
(...) condicions d’aquest ajut: estabilitat de les plantilles durant cinc anys i fre a la deslocalització d’aquestes empreses. També es fa una ganyota de cara a repatriar la producció(...)
(...) el govern espanyol va anunciar (...) un pla d’ajut a la indústria automobilística nacional per valor de 4.000 milions d’euros (...)
(...) el proteccionisme pot salvar llocs de treball a curt termini, encara que a un cost elevat, segurament superior al de mantenir a la gent a casa seva pagant-los el salari. Per als governs l’important sembla ser mantenir la roda de producció funcionant encara que el cotxes produïts s’acumulin en els patis de les fàbriques.
Joaquim Muns, Sarkozy abre la caja de pandora, La Vanguardia 16-02-2009.

D'això, no se'n deia cara dura?
(...) [al sector de l’automòbil] necessitarem diners dels governs tan per a préstecs com per avals, ajuts per a la indústria de components, i també que no carreguin amb molta legislació al sector, ja que això exigirà una inversió extra que ara no podem fer.
(...) I mentre a Espanya es mantingui la bona gestió, la qualificació, els ajuts del Govern, no veig cap raó per a que (...) no continuï sent un gran productor d’automòbils per a la indústria europea.
(...)[el manteniment de la competitivitat] dependrà dels ajuts del govern, però també dels sindicats.
Serafí del Arco, entrevista a Ivan Hodac, “Necesitamos productores más grandes; algunos no seguirán”, El País 7-06-2009.


La generositat de la Generalitat
La Generalitat aprovarà avui el seu pla d'ajuts a la compra d'automòbils, amb incentius [de 500 euros, inclús] per a vehicles més contaminants del que preveu el Govern [d'Espanya] i d'una gama superior: fins un preu límit de 50.000 euros per turismes i de 40.000 si és una furgoneta, enlloc dels 30.000 establerts en el pla estatal.
Dolors Álvarez, La Generalitat incentiva la compra de vehículos de hasta 50.000 euros, La Vanguardia 26-05-2009.


Nous combustibles i productes obsolets
Entre les diferents oportunitats que es presentaran per la crisi generalitzada del sector de l'automòbil (...) s'hi troba l’aposta pels combustibles del futur –els propers dies, Chevrolet presentarà a Espanya la seva gama de models adaptats al gas liquat-. I en particular les expectatives aixecades al voltant del vehicle elèctric. (...)
Les converses entre totes les parts implicades: administracions, fabricants, companyies elèctriques..., van per bon camí.
(...) Mentrestant, haurien de prolifera exemples com la fabricació del Q3 a Martorell per assegurar el futur d'una de les indústries amb més pes en l'economia nacional.
La esperanza eléctrica, El País 26-04-2010.

 Temes relacionats: El sector de l'automòbil, Automobilístiques, D'automòbils