6.6.5 Automobilístiques


La Toyota a Veneçuela
El president veneçolà, Hugo Chávez, va emplaçar ahir al fabricant japonès d’automòbils Toyota a tornar a produir models tot terreny en el país (...) o, si no té interès en això, a anar-se’n. “Espero que compleixin però, si no volen, que se’n vagin; expropiarem les instal·lacions, els pagarem el seu valor, ja que no robem, i les posarem a disposició dels fabricants xinesos, els quals estan desitjant venir”, va dir. El governant va ordenar una “inspecció molt severa” a Toyota per comprovar perquè no produeixen els tot terreny, els quals són la forma de transport públic en les zones marginals de Veneçuela, al les quals no poden arribar altres tipus de vehicles. Chávez va afirmar que si el fabricant japonès se’n anés, una trucada telefònica bastaria per a que immediatament arribessin tècnics xinesos per veure les instal·lacions i planificar els canvis que farien falta per produir a molt curt termini “els vehicles que Veneçuela necessita, no els ells ens volen imposar”.
Efe, Hugo Chávez amenaza conechar Toyota de Venezuela, La Vanguardia 25/26-12-2009.
Espanya
En el negoci de l’automòbil, quan funciona, els diners que es guanyen van a la butxaca de les multinacionals (...) El nostre país no percep aquests guanys, sinó solsament el sou dels seus treballadors.
Carlos Sentís, Frenazo automovilístico, La Vanguardia, 19-12-08.
L’enduriment de Nissan
La filial espanyola de Nissan va comunicar ahir que la multinacional ha descartat la planta barcelonina per acollir la producció de la nova camioneta ‘pick-up’. (...) Segons el subdirector general d’operacions industrials de Nissan a Espanya, Frank Torres, amb la decisió “el futur de la planta no està garantit”.
Torres senyala que la fàbrica catalana ha perdut el nou model perquè la plantilla no ha acceptat l’ajust de salaris i costos. Torres va insistir que la decisió de Japó és ferma (...).
Javier Pacheco [responsable del metall de CC.OO.] va demanar ahir que l’empresa compleixi amb els compromisos adquirits d’atraure la producció d’un cotxe a Barcelona abans de finals de 2010 per començar a produir-lo el 2012. “Aquest és l’acord al qual varem arribar sindicats i administració amb l’empresa el 2008”.
Eduardo Magallón, Nissan descarta Barcelona para la nueva ‘pick-up’, La Vanguadia 3-12-2010.
La direcció de Nissan a Espanya va plantejar al comitè d’empresa una proposta per reduir els costos i aconseguir així el nou model de ‘pick-up’ fa només una setmana. (...) la direcció de la filial espanyola va concretar la necessita d’una congelació salarial durant tres anys. Només un dia després, els sindicats van refusar el pla i van demanar negociar amb calma i sense pressió el programa presentat per la direcció. (...)
En concret, el pla d’ajust proposat incloïa la congelació dels salaris durant els exercicis 2012, 2013 i 2014, un augment de la flexibilitat amb 15 dissabtes productius i obligatoris i una pujada de la productivitat global del 6%. L’empresa ho va presentar com un paquet tancat de mesures i va refusar la proposta sindical de signar un acord de “bones intencions” per poder continuar negociant l’ajust de costos.
Una semana de infarto, La Vanguadia 3-12-2010.
La Índia salvarà la General Motors
(...) sembla segur que la salvació del que queda de la General Motors, una vegada s’ha després de les seves filials europees, ha de venir de les que conserva als països emergents, que són les úniques que fins ara aportaven sumes positives al malparat compte de resultats del gegant industrial nord-americà. Aquest bon comportament es deu a l’encertada estratègia que els seus responsables van saber adoptar davant de l’evolució del mercats que atenien. A la Índia, per exemple, gràcies als esforços dels seus enginyers, han posat a punt un motor que fa servir gas liquat no contaminant i han dissenyat un cotxe de dimensions i cost reduïts amb el qual plantar cara al Tata Nano. Al Brasil, els seus vehicles estan equipats amb un motor que tant pot utilitzar metanol –un producte abundant en aquell país- com gasolina, fet que explica en part el creixement de les seves vendes. En resum, si a Europa i els EUA els executius de GM no van saber fer els deures, els seus col·legues aparentment de segon nivell han demostrat tenir intuïció i anticipació, els signes distintius d’un bon empresari.
Antoni Serra Ramoneda, Més ‘brots verds’ en els emergents, el Periódico 8-07-2009.
 
La Xina
(...) La companyia [BYD], fundada el 1996, (...) malgrat que no va entrar en el negoci automobilístic fins 2003, s’ha fixat com a meta ser el primer fabricant d’automòbils de la Xina el 2016, i del món el 2026. La seva aposta passa pel desenvolupament d’automòbils elèctrics i les energies netes. El grup té una divisió d’energia eòlica i solar.
José Reinoso, Millonarios por doquier, El País 11-10-2009. 
Aliança entre França, Japó i Alemanya
El grup franco-japonés Renault-Nissan i l'alemanya Daimler (Mercedes Benz) han tancat una aliança estratègica per compartir costos i inversions en el desenvolupament de nous automòbils. L'acord (...) cerca (...) reforçar mútuament la seva posició en el mercat en un moment de crisi i abordar junts el gran repte del cotxe elèctric. (...)
(...) Renault, després d'un acostament no reeixit a Volvo, va segellar el 1999 una sòlida i fructífera aliança amb Nissan.
Lluís Uría, Alianza estratégica entre Renault-Nssan y el grupo Daimler, La Vanguardia 7-04-2010.