Com es valoritza el saber el que fem


Les empreses tecnològiques i de telecomunicacions ara es centren en l'obtenció de totes les nostres dades per poder-les posar al servei del millor postor, ens regalen aplicacions per saber-ho tot de nosaltres i predir què ens poden oferir que sigui del nostre interès.
Amb el nostre comportament anem donant pistes sobre el tipus de personalitat que tenim. A través de la targeta client, les cadenes de supermercats ho saben tot dels nostres hàbits de consum.
L'obtenció i la gestió de les dades és l'eix sobre el qual gira la presa de decisions de les grans companyies i dels estats més poderosos. La fallada de seguretat de Facebook que va deixar les dades de 50 milions d'usuaris ens ajuda a veure com l´ús de la xarxa proporciona la matèria primera per ser objecte d'interessos comercials, electorals o ideològics.
L'ús de les dades dels votants referides a les seves preferències o a la reacció davant de determinats missatges va ser una eina bàsica per definir les estratègies de comunicació. Es dissenyen algoritmes per predir el futur i per determinar els nostres comportaments.
El més habitual és que les lleis sempre vagin algun pas darrere de la realitat, i en el cas de la gestió de la informació i de la revolució digital, amb una evolució tecnològica vertiginosa i un terreny de joc global, pensar que les legislacions dels estat poden donar-hi respostes adequades sembla una idea excessivament optimista. Sempre arribaran tard i de seguida quedaran superades per la realitat.
Carles Mundó, El preu de regalar dades, La Vanguardia 29/30-03-2018.