Compromeses amb una missió

No n’hi ha prou amb les lleis
Avui moltes empreses entenen que les lleis no n'hi ha prou: tenen llacunes, no sempre s'apliquen bé, solen arribar a partir de fets deplorables i, a més, no cobreixen ni poden cobrir tot. La vida empresarial supera amb escreix el rígid i limitat articulat de lleis i regulacions. (...) Això ho entenen les empreses més responsables que mostren un sincer compromís amb el bé comú de la societat i prioritzen els valors ètics quan entren en conflicte amb els beneficis. Algunes empreses fins i tot ho fan explícit. Aquest és el cas d’AES, una empresa americana del sector energètic. En sortir a borsa el 1991, explicava en la documentació quins eren els seus valors i afegia: "Si l'empresa percep que hi ha conflicte entre aquests valors i els beneficis, l'empresa tractarà de adherir-se als valors". I així ho fan i els va molt bé. Va començar el 1981 amb un milió de dòlars de capital risc i avui és una empresa global, amb 27.000 empleats present en 29 països. En tot cas, es constata un creixent reconeixement de la importància d'un comportament ètic per a la generació de confianza. I això és clau per a la continuïtat de les relacions comercials i per obtenir un clima de compromís i cooperació en les organitzacions. Una gran majoria de les empreses grans i, en menor mesura, les mitjanes han incorporat declaracions institucionals de missió i valors corporatius, a manera de compromís públic de la empresa i per fomentar la identitat empresarial. Però són moltes menys les empreses que han aconseguit que la seva missió i els seus valors estiguin efectivament presents en la formulació i implementació de estratègies, polítiques i pràctiques empresarials.
Domènec Melé, Nueva cultura empresarial, La Vanguardia 5-12-2010.


L'ètica no és un afegit, sinó un component essencial de l'empresa. Es concreta en principis i valors que han de guiar l'actuació en l'activitat empresarial. (...)
Antonio González Barros, Lo primero es la empresa, La Vanguardia 5-12-2010.